Sportsko klađenje – u susret izmenama Zakona o igrama na sreću
DOBROM REGULATIVOM DO BOLJIH REZULTATA U SPORTU
Domaći Predlog izmena Zakona o igrama na sreću, koji se upravo nalazi u skupštinskoj proceduri, sadrži i neke odredbe koje su pravno i logički neutemeljene i u suprotnosti su sa zakonskom regulativom Evropske unije. – UEFA pozdravlja podršku i ceni doprinos velikih kompanija za sportsko klađenje, koje ulažu znatna sredstva u klubove, a samim tim i u promociju i kvalitet fudbala u Evropi. – Sportske kladionice su životno zainteresovane za potpunu regularnost svakog takmičenja, jer sve sumnjive radnje u sportu direktno ugrožavaju njihov opstanak na tržištu.
Sportsko nadmetanje i klađenje na sportske rezultate su tesno povezani kroz celu istoriju. Svaki meč, bez obzira na to o kom sportu se radi, postaje mnogo interesantniji ukoliko se gledaoci nadmeću ko će pogoditi pobednika, tačan rezultat, ili hoće li se dogoditi neki neočekivani preokret u toku susreta. Povećana neizvesnost i zanimljivost klađenja na sportske rezultate, kroz povratnu spregu dovodi do rasta interesovanja za sport, više TV prenosa, a samim tim i do povećanja ulaganja, širenja baze sportista i u krajnjem, do boljih rezultata i unapređenja sporta.
SARADNJA U OBOSTRANOM INTERESU
Dobar primer kvalitetne saradnje sportskih klubova i kladionica, a na obostranu korist, jeste Velika Britanija, koja ima izuzetno dugu tradiciju klađenja na najrazličitije događaje. Nebrojeni su primeri sponzorisanja sporta, posebno fudbalskih klubova, od strane kladionica, a o posledičnom kvalitetu i popularnosti britanske Premijer lige i nižih rangova takmičenja ne treba ni trošiti reči.
Po svemu sudeći, jedan od bitnih razloga kvaliteta Premijer lige jeste i najduža tradicija sportskog klađenja. Kada ljudi ulože novac, ma koliko mali ulog bio, time povećavaju svoje intresovanje i broj utakmica koje gledaju. Posledično, što više ljudi gleda utakmicu, raste rejting tog programa i cena reklamnog prostora, a time raste i intresovanje kompanija za oglašavanje u tim terminima. Zarađeni novac se preko organizacije lige vraća klubovima koji ulažu u svoj razvoj, time raste kvalitet celog takmičenja, pojavljuju se brojni novi sponzori i oglašivači i krug se zatvara… Na taj način, kroz povećano interesovanje, odnosno povećanjem strasti sa kojom se prate utakmice, fudbal je postao prava industrija u koju je uključeno, prema najnovijim istraživanjima, skoro milijarda ljudi. Neke od najvećih svetskih sportskih kladionica su tradicionalni sponzori velikih klubova i takmičenja – madridskog Reala, italijanskog Milana, Evropskog rukometnog prvenstva i tako u nedogled.
Na svojevrstan način, kretanje pojedinih sportskih događaja na sportskim kladionicama je postalo i merilo regularnosti sportskih događaja, pa i celih pojedinih liga. Naime, praćenje tendencija ponuda sportskih kladionica je postalo deo standardne nezvanične procedure većine nadzornih organa sportskih saveza i sva neuobičajena dešavanja jesu signal da se preispita regularnost pojedinih mečeva. S obzirom na to da su se mnoge negativnosti i nepravilnosti otkrile baš kroz ovu saradnju, FIFA i UEFA vode računa i o statusu i pravima sportskih kladionica, a radi održavanja regularnosti takmičenja.
Najbolju potvrdu pozitivnog uticaja sportskog klađenja na razvoj sporta dala je UEFA koja pozdravlja podršku i ceni doprinos velikih kompanija za sportsko klađenje, koje ulažu znatna sredstva u klubove, a samim tim i u promociju i kvalitet fudbala u Evropi. Ovo je zajednički proces, koji treba da obezbedi boljitak i za UEFA i za sportske kladionice i za fudbal u celini, jedan je od njihovih zaključaka. Prepoznavši mehanizme indikacija o spornim dešavanjima, UEFA je angažovala posebnu agenciju za borbu protiv manipulacija u sferi sportskog klađenja. Istovremeno, sportske kladionice su životno zainteresovane za potpunu regularnost svakog takmičenja, jer sve sumnjive radnje u sportu direktno ugrožavaju njihov opstanak na tržištu.
NEOPHODAN ZAKON PO EVROPSKIM STANDARDIMA
Indikativno je da se sporne situacije u sportskom klađenju najčešće javljaju iz država koje nisu na kvalitetan, savremen način zakonima uredile tu oblast, poput nekih država bivše SFRJ. Upravo zato, razvijene države sa dugom demokratskom tradicijom, pre svega članice Evropske unije, imaju izuzetno dobro rešenu zakonsku regulativu igara na sreću, kojom se kvalitetno uređuje svaki segment te privredne grane. Pri tome, akcenat je uvek na regulaciji tržišta i stimulaciji privrednog razvoja, a ne na sputavanjima i nelogičnim, protivpravnim ograničenjima.
Nasuprot takvoj zakonodavnoj praksi u Evropskoj uniji, domaći Predlog izmena Zakona o igrama na sreću, koji se upravo nalazi u skupštinskoj proceduri, sadrži i neke odredbe koje su pravno i logički neutemeljene i u suprotnosti su sa zakonskom regulativom Unije, a na to već duže vreme ukazuje Udruženje priređivača igara na sreću Srbije. Posebno su diskutabilna predložena rešenja svojevrsnog državnog monopola nad igrama na sreću preko interneta i ona koja bespotrebno povećavaju udaljenost sportskih kladionica od obrazovnih institucija na 200 metara, iako je istim predlogom već potpuno zabranjen ulazak maloleticima. Predloženim rešenjima se ozbiljno ograničava i ugrožava stečeno pravo na rad i slobodnu konkurenciju, što je u suprotnosti sa evropskom zakonodavnom praksom i demokratskim dometima koji akcenat daju na regulisanju materije, a ne na zabrani i ograničavanju.
Slična rešenja o udaljenosti, poput predloženih u Srbiji, imaju samo neke države bivše SFRJ, kao ostatke socijalističkog zakonodavstva, a u našem slučaju, dodatno povećanje udaljenosti bi dovelo do zatvaranja većeg broja legalnih lokala i gubitka oko 2000 radnih mesta, a verovatno i do daljeg bujanja ilegalnog tržišta i svih pratećih negativnosti.
U duhu evropskih standarda, Udruženje priređivača igara na sreću smatra da je pravi uspeh sprečiti klađenje maloletnika, suzbiti patološko kockanje i istovremeno ne ostaviti ljude bez posla. To se može postići potpunom zabranom ulaska maloletnika i drastičnim povećanjem kazni za prekršioce, uz istovremeno aktivno suzbijanje nelegalnog tržišta igara na sreću, što svi članovi udruženja već odavno zahtevaju od državnih organa.
Udruženje priređivača igara na sreću ne želi da veruje da je nekome u interesu da bez istinskog razloga zatvori toliki broj radnih mesta i ostavi budžet bez sredstava u jeku ekonomske krize, a da to još naziva uspehom. Predloženi, delom dogmatski pristup zakonskom regulisanju igara na sreću u Srbiji, ne samo da može bespotrebno da ugasi radna mesta u toj industrijskoj grani, već i da pokrene veći broj odštetnih zahteva pred evropskim pravosudjem i da ugrozi buduće investicije u Srbiji. Smatramo da je donošenje izmena Zakona o igrama na sreću dobar trenutak da se evropski standardi i kvalitetna zakonska rešenja ugrade i u domaće zakonodavstvo i na taj način očuvaju radna mesta i podstaknu nove investicije u ovoj industrijskoj grani koja se u punoj meri uvažava svuda u svetu, osim u Srbiji.